Практический психолог ЭУВК№5: Котляревская Елена Александровна

Меню сайта
Категории раздела
документация психолога [20]
Рекомендации родителям [13]
в помощь
Рекомендации педагогам [4]
Родителям на заметку [0]
ПСИХОЛОГИЯ В КАРТИНКАХ [0]
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Файлы » Рекомендации педагогам

Роль інформаційного простору в поширенні суїцидальних тенденцій
[ Скачать с сервера (54.5 Kb) ] 02.01.2014, 23:46

Роль інформаційного простору в поширенні суїцидальних тенденцій”

 

 

Останнім часом суїцидальні тенденції поширюються через ін­формаційний простір, зокрема інтернет. Яскравим свідченням цього є такий приклад. За останній рік значно зросли показники дитячої смертності через повішення.

Вивчаючи причини вчинення самогубств, працівники відділу організації виховної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (ІІТЗО) з’ясували, що значна кількість дітей стала жертвами через вплив відеороликів, розміщених в інтернеті під назвою «Собачий кайф». Це «гра» з удушенням, що призводить до асфіксії: діти навмисно перекривають доступ кисню до мозку, щоб викликати короткочасне запаморочення та стан ейфорії. Не­безпечна «гра» зародилася на'Заході на початку XX ст., а з появою інтернету поширилась і в Україні. У 2008 р. Канадський центр з проблем наркоманії та психічного здоров'я провів дослідження, яке засвідчило, що приблизно 79 тис. студентів у канадській про­вінції Онтаріо брали участь у цьому акті насильства. На тематич­них сайтах і форумах у Рунеті лише у квітні 2010 р. було зареєстро­вано більш як 15 тис. дітей.

Працівники ІІТЗО проаналізували статистичні та ана­літичні дані Управління кримінальної міліції у справах ді­тей Міністерства внутрішніх справ України щодо самогубств через небезпечну «гру». Виявилось, що. кожна третя спроба самогубства мала летальний наслідок. Серед дітей, які зва­жились на вчинення самоушкоджень, більшість — мешканці сіл та селищ міського типу, учні загальноосвітніх або професійно-техніч­них навчальних закладів, які виховувались у благополучних сім’ях.

Причинами, через які учні займаються смертельно небезпечни­ми «іграми», називають:

переконання, що цей акт може викликати короткочасний стан ейфорії;

*   цікавість пережити стан запаморочення, набути перед­смертного досвіду;

*    психологічний тиск із боку однолітків; примусовий обряд посвячення в соціальну групу.

 

Профілактика суїцидальної поведінки серед учнів

Переживання учнями психологічної кризи часто супроводжу­ються суїцидальними настроями. Проявити увагу та надати під­тримку учням, які перебувають у кризовому стані, — важливе завдання педагогів і батьків. Незважаючи на те що суїцидальна по­ведінка є складним психологічним явищем, запобігти йому може на­віть найближче оточення — родина, школа, якщо вчасно прореагує, проявить такт і звернеться до кваліфікованих спеціалістів — прак­тичних психологів.

Реагування на суїцидальну поведінку конкретного учня не по­требує глибоких знань психології або медицини. Слід лише постійно цікавитися життям учня, серйозно ставитися до його висловлювань, надавати допомогу в кризових ситуаціях, адресувати до фахівців. Адже багато учнів учиняють самогубство лише тому, що їм вчасно не запропонували допомогу та підтримку оточення.

Виявлення учнів, схильних до суїциду

Вчасно виявити учнів, які схильні до вчинення суїциду, дасть змогу спостереження за їхньою поведінкою. Так, поведінковими проявами, що свідчать про можливість суїцидальних дій, є:

безпосереднє висловлювання учня про бажання вчинити самогубство (звернене до однокласників, друзів); натяки на можливе скоєння суїциду, «репетиція» самогуб­ства (наприклад, учень може прилюдно демонструвати петлю з ременя, мотузки тощо);

активна підготовка до самогубства, цілеспрямований по­шук засобів для його здійснення, створення відповідних умов (наприклад, учень може накопичувати отруйні та лі­карські препарати).

Доведено, що чинниками, які впливають на прийняття ді­тьми рішення про вчинення самогубства, є: ускладнена адаптація до нових умов навчання чи проживання, утрата соціального стату­су в колективі, ізолювання від соціального оточення, проблеми взає-

мин у коханні тощо. Виникненню думок про самогубство може пере­дувати депресивний стан, пов'язаний із втратою близької людини, наслідком якого стане невміння дитини самостійно впоратися з не­гативними емоціями.

Суїцидальні спроби і наміри найчастіше характерні для учнів, які виховуються у сім’ях з несприятливим психологічним кліматом, постійно відчувають страх перед покаранням, мають неадекватну [занижену чи завищену) самооцінку.

Хибною є думка, що зниженню кількості самогубств сприяє активна пропагандистська робота в засобах масової інформації, які пишуть про те, чому і як люди вчиняють самогубства. Досліджен­ня свідчать, що існує залежність між по­відомленнями про самогубства і зростанням суїцидальної активнос­ті. У процесі превентивного виховання необхідно обговорювати не сам факт суїциду, а в який інший спосіб можна розв’язати життєві проблеми.

 

Методичні поради педагогічним працівникам та батькам щодо профілактики самогубств

 

Активізації самогубств серед учнів, чинникам, що загострюють депресивний стан і призводять до фатальних наслідків, батьки, пе­дагоги та практичні психологи приділяють особливу увагу. Педаго­гічним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) для попередження суїцидальної поведінки учнів рекомендуємо:

*   створювати атмосферу високої духовності, поваги до осо­бистості учня та його внутрішнього світу;

*  виявляти учнів з ознаками депресивного стану як групи ризику;

* проводити бесіди та консультації з батьками, діти яких мають труднощі у навчанні, поведінці та ознаки емоційних розладів;

* здійснювати психологічну просвіту батьків у формі тренінгів ;

* сприяти поліпшенню стосунків між учнями і їхніми батьками;

* нейтралізувати вплив негативного середовища;

* підвищувати самооцінку учнів, формувати в них почуття власної честі і гідності;

* консультувати батьків і дітей щодо діяльності мережі ди­тячих телефонів довіри;

* завойовувати довіру учнів.

 

Також слід проводити виховні години з учнями, на яких у формах диспутів, бесід із використанням ділових ігор, елементів тренінгів допомагати їм усвідомити власну неповторність. Під час такого виду роботи в учнів формуються вміння визначати власні життєві цілі, бачити й усвідомлювати пріоритети, цінності.

Батьки мають спостерігати за поведінкою дитини вдома, турбуватися про неї так, щоб вона відчувала свою значущість. У роз­мові з дитиною слід бути уважним співрозмовником, у жодному разі не сперечатися, запевняти у кращому майбутньому.

Адміністрація ЗНЗ, зокрема заступник директора школи, має розробляти механізм взаємодії учасників навчально-виховного про­цесу щодо попередження загроз життю і здоров’ю учнів та опера­тивного реагування на виникнення таких загроз. У Додатку 2 пода­ємо порядок дій заступника директора школи щодо профілактики та психокорекції суїцидальної поведінки учнів.

До проведення профілактичних заходів слід залучати соціаль­ного педагога, практичного психолога, медичного працівника. 
Категория: Рекомендации педагогам | Добавил: lenusida
Просмотров: 423 | Загрузок: 20 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Вход на сайт
Часики
Поиск
Википедия
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz