Практический психолог ЭУВК№5: Котляревская Елена Александровна

Меню сайта
Категории раздела
методические разработки [4]
ПСИХОЛОГИЯ В КАРТИНКАХ и ПРИТЧАХ [10]
Телефоны горячих линий [4]
РОДИТЕЛЯМ НА ЗАМЕТКУ [12]
Анкеты для педагогв [1]
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » методические разработки

Час психолога "Равные возможности для всех"

РІВНІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ВСІХ

 

Проведення уроку гендерної рівності в інтерактивній формі може бути ефективним засобом подолання гендерних стереотипів а також формування й утвердження гендерної культури

 

Мета заняття: ознайомити учнів з такими  поняттями: «ґендер», «ґендерна рівність», «ґендерна рівноправність», «ґендерна поведінка» «гендерний стереотип». Ознайомити з нормативними документами, що регулюють гендерні взаємовідносини між статями. Надати учням інформацію з гендерних питань, сформувати в учасників програми елементарні навички гендерної культури. Виховувати повагу у ставленні до обох статей.

Технічні засоби: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, 3 ватмани аркуші паперу, набір кольорових маркерів.

 

Хід уроку

 

Людина не обирає, ким народиться: чоловіком чи жінкою. Але, на жаль, саме стать починає визначати все її, або його подальше життя.

 

1.                Що таке гендер? (Слайд 1)

Наше заняття ми починаємо з гри яка покаже нам тему нашого заняття.

 

2.                Вправа «Традиційні уявлення про чоловіка та жінку»

Мета: дати можливість групі за короткий термін осягнути нову інформацію та, спираючись на надані факти, зробити висновки.

Виконання вправи

(Сформуйте групи з 5-6 учнів.)

 Поділіть навпіл великий аркуш паперу. На одній половинці  напишіть «жінка», на іншій – «чоловік».

( Коротко нагадайте групі правила мозкового штурму, а потім запропонуйте перелічити всі ті слова, які зазвичай характеризують жінок (наприклад: ніжна, тендітна, лагідна, вродлива...). До списку додайте слово «мати».Відповідно заповнюється друга половина. Зрозумілою, що там ви додасте (якщо цього не зробить група) слово «батько».)

Після завершення роботи кожна група презентує свою характеристику чоловіка та жінки,а тепер візьміть і замініть «заголовки» – закресліть слово «жінка» і напишіть «чоловік»; відповідно замініть в іншій колонці слово «чоловік» на «жінка». (Група має визначити, чи зміняться від цього характеристики. Підведіть групу до того, що всі характеристики, крім слів «мати» та «батько», залишаться незмінними.)

 

 

Підсумок:

Насправді, єдиною різницею між чоловіком та жінкою є те, що вони мають різну анатомію та різні функції у відтворенні потомства. Така різниця називається біологічною статтю. Проте, все ж, дівчата та хлопці, жінки та чоловіки відрізняються одне від одного? Так, звісно. От про цю різницю, яка називається «ґендер», ми і поговоримо сьогодні.

Поняття «ґендер» стає дедалі більш звичним в Україні. Проте розуміння рівності прав і можливостей жінок та чоловіків, тобто ґендерної рівності, ще недостатньо сформоване у більшості населення.

 (слайд 2,3)

З дитинства до дітей по-різному ставляться залежно від того, хлопчик це чи дівчинка, встановлюючи різні правила поведінки. Що ми говоримо хлопчику, а що дівчинці?

 «Дай здачі, ти ж хлопчик», – кажемо хлопчику, може, саме такими словами закладаючи його майбутню агресивну поведінку. «Не плач, ти ж не дівчинка», – транслюємо почуті ще від своїх батьків слова, не задумуючись, як після цих слів хлопчик буде ставитись до дівчинки. Як до «плакси»? Як до нижчої істоти? «Будь охайною, не забруднися, ти ж дівчинка» – звично дорікаємо доньці, не звертаючи уваги на плями на одязі її брата. А що, хлопчикам не потрібно бути чистими й охайними? «Веди себе тихіше, будь скромнішою, ти ж дівчинка» – повчаємо сміливу й ініціативну дівчину.

 Саме у такий спосіб сім'я й оточення закладають дітям різні стандарти поведінки. З моменту свого народження людина стає об’єктом впливу ґендерної системи .У процесі виховання родина (в особі батьків та родичів), система освіти (в особі виховательок дитячих установ і освітян), культура загалом (через книжки та засоби масової інформації) впроваджують у свідомість дітей ґендерні норми, формують певні правила поведінки і створюють уявлення про того, хто є «справжній чоловік» і якою повинна бути «справжня жінка». Згодом ці «ґендерні норми» підтримуються за допомогою різних соціальних (наприклад, право) і культурних механізмів (наприклад, стереотипи в ЗМІ).

 

3.Що таке гендерна рівність? (слайд 4)

Гендерна рівність – це рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації,  що дозволяє особам  обох статей   брати   рівну   участь у всіх сферах життєдіяльності  суспільства;

 

4.Якою є мета гендерної рівності? (слайд 5)

 

5.Гендерний стереотип

Вправа «Абра-кадабра»

Мета вправи: визначення ґендерних поглядів присутніх.

Виконання вправи

 Зверніться до групи:

 Зараз ми проведемо дебати. Для цього об’єднаємося у дві команди: хлопців і дівчат.

Після поділу допоможіть командам стати одна навпроти іншої і надайте правила дебатів:

 Напевно всі ви бачили сучасні фільми, в яких жінки ставали чоловіками і навпаки. Отож давайте пограємо. Я скажу чарівне слово «Абра-кадабра», і дівчата стануть хлопцями, а хлопці – дівчатами. Приготувались… АБРА-КАДАБРА! Обмін тіл, емоцій і розумів відбувся!

 А зараз команда «дівчат» буде відзначати свої плюси, тобто: які є переваги у дівчат, чому гарно бути дівчиною. Відповідно, команда «хлопців» буде навзаєм доводити свої переваги: які є переваги у хлопців, чому гарно бути хлопцем.

 Отож, починаймо.

(Під час дебатів слідкуйте, щоб не було образ, недоречних жартів чи ґендерної дискримінації. )

Коли дебати закінчаться, проведіть короткий сеанс зворотного «перевтілення»:

 А зараз, приготувалися… АБРА-КАДАБРА! Ви вже знову в своїх звичних тілах.

Обговорення:

Чи складно було бути хлопцями/ дівчатами?

Кому захотілося залишитися в перетвореному стані?

Які висловлювання своєї групи чи протилежної найбільше зачепили?

Чого вас навчила ця вправа? Що корисного ви для себе усвідомили?

Підсумок:

(Підведіть короткий підсумок висловлюванням групи під час обговорення.)

(слайд 6,7,8 )

Слово «стереотип» походить від об'єднання двох грецьких слів: stereos – твердий і typos – відбиток і означає спрощене, схематичне, часто викривлене уявлення про щось або про когось. Сприймаючи інших людей та їхню поведінку, ми часом спрощуємо або узагальнюємо картину. Наприклад: «Всі жінки – емоційні; всі «справжні мужчини» повинні стримувати свої почуття; всі дівчатка – ніжні, а хлопчики – грубі» тощо. Тобто, стереотипи – це спрощені, занадто умовні уявлення, штампи, які люди використовують . Стереотипи ще називаються міфами нашої свідомості, бо, отримуючи їх у спадок від наших батьків і нашого оточення ще з дитинства, ми віримо у них бездоказово.

Ґендерні стереотипи відбивають погляди суспільства на поведінку, яка очікується від чоловіків або від жінок. Наприклад:

Справжні чоловіки повинні: приховувати свої переживання, бути лідерами, незалежними ні від кого, фізично витривалими, вольовими, вміти заробляти для сім’ї багато грошей, не базікати, не бути сентиментальними, не розкисати тощо.

Справжнім жінкам личить бути акуратними, терплячими, ніжними, мудрими, емоційними, схильними до пліток, небайдужими до подарунків, тендітними, не бути політиками, без нахилів керівника тощо.

Таким чином, ґендерні стереотипи – це наше розуміння чоловічої і жіночої традиційної ґендерної ролі, суспільні погляди на те, як повинні себе поводити жінка і як чоловік; що вважати чоловічим, а що – жіночим; якими видами діяльності можуть чи не можуть займатися жінки, якими – чоловіки; які професії є жіночі, які – чоловічі тощо

 

6.     Гендерна дискримінація жінок (слайд 10-14 )

Сучасне становище жінок в українському суспільстві характеризується нерівністю. Конституційно закріплене право громадянки України на рівність із чоловіками в усіх проявах стало залежним від біологічної статі, від того, що вона жінка. Ця нерівність існує в усіх сферах життя.

Ґендерна дискримінація – це будь-які відмінності, винятки або обмеження за ознакою статі щодо реалізації людиною прав людини і свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній, громадській та будь-якій іншій сфері.

 Звісно, ґендерна дискримінація торкається і жінок, і чоловіків. Проте так історично склалося, що саме жінка в сучасному світі є більше дискримінованою.

 Коли ми говоримо про нерівноправність жінок у суспільстві, то нам необхідно знати ще такий важливий термін як «сексизм». Сексизм – це зверхнє, зневажливе ставлення однієї статі до іншої. Воно ґрунтується на уявленні про гадану перевагу моральних, інтелектуальних, культурних, фізичних та інших властивостей однієї статі стосовно іншої.

 

7.     Рівність прав, рівність можливостей (слайд 15)

Це одна з найважливіших складових життя людини, яка стосується всіх його сторін і яка ставить у центр не проблеми жінок, а досягнення паритетних відносин між двома статями. Ґендер є ключем до вирішення проблем не тільки жінок, а й всього суспільства. А ґендерна рівність, захищаючи права та можливості обох статей, є основою прав та свобод жінок і чоловіків..

Тому коли мова йде про ґендер, то це не обмеження прав чоловіків, а створення можливості для самореалізації й жінок, і чоловіків. Ґендерні зміни передбачають використання людського ресурсу обох статей, а не тільки однієї половини. Стать не є першопричиною психологічних чи соціальних відмінностей між чоловіками та жінками, тому біологічний фактор не повинен визначати долю чоловіків та жінок в Україні.

 

8.     Гендерна дискримінація чоловіків (слайд 16,17,18 )

Але не лише жінки зазнають дискримінації, а й чоловіки теж.

В ролі дискримінатора виступають по перше самі чоловіки, жінки та держава, а найголовніше це спосіб виховання чоловіка.

- Чим ґендерні стереотипи шкідливі хлопцям та чоловікам? Як вони заважають їм у житті?

- Як ґендерні стереотипи заважають чоловікам у міжособистісних стосунках?

 

Гра «Вовк і заєць»

Мета: закріплення попередньої та введення нової інформації в ігровій формі.

Необхідне обладнання: дві плюшеві іграшки-тваринки, або два приблизно однакових за розміром предмета.

Всі присутні сидять у колі. Один із предметів зображує зайця, інший – вовка. Ці предмети потрібно швидко передавати одне одному: спочатку зайця, потім вовка. І той, й інший предмети повинні пройти через всі руки, нікого не оминувши. Зверніть увагу, що вовк має наздогнати зайця. Якщо йому це вдасться, то запропонуйте гру продовжити. Але тепер заєць має переслідувати вовка.

Обговорення:

 Ми всі розуміємо біологічну статеву різницю між людьми. Але існує ще й така різниця, як ґендер. На відміну від біологічної, ця статева різниця існує тільки в головах людей. Так, якщо ми вважаємо, що тільки вовк має бігати за зайцем, то нас здивує, коли заєць побіжить за вовком. Проте, якщо ми будемо «вірити», що зайці також переслідують вовків, то така поведінка зайця буде здаватися нам єдино правильною.

 

9.     Подолання гендерних стереотипів (слайд 19)

Вправа «Вчора, сьогодні, завтра»

Мета: підвести групу до розуміння ґендерних ролей чоловіків і жінок.

(Допоможіть групі сформувати три команди. Роздайте командам по аркушу ватману та по два маркери різного кольору.)

 Протягом 10 хв. кожна команда має виконати два завдання: розділити аркуш навпіл і на одній половині одним кольором написати відповіді на перше завдання, а на другій половині – на друге завдання.

Завдання командам:

Опишіть, як ви уявляєте жінку, яка її роль, її пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля.

Опишіть, як ви уявляєте чоловіка, яка його роль, його пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля.

При цьому перша команда буде описувати жінку й чоловіка сто років тому, друга команда – сьогоднішніх, а третя – через сто років.

Одна особа від кожної команди презентує роботу своєї малої групи.

Обговорення:

Які ваші враження від виконаної роботи?

В якому суспільстві ви хотіли б жити з цих трьох? Чому?

Яку користь принесла вам ця вправа?

Підсумок:

 Отже, ґендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем. Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку, яка в будь-який час має базуватися на повазі до прав людини, до рівності людей, до захисту людей від ґендерної дискримінації та насильства.

 

10.           Гендерне законодавство України (слайд 20, 21, 22 )

Гендерне законодавство України дає рівні можливості для всіх, як для чоловіків так і для жінок. Хоча законодавчо чоловіки і жінки рівноправні, проте юридично задеклароване рівноправ'я значно відрізняється від фактичного становища жінки та чоловіка  в суспільстві. Маючи права, жінки фактично позбавлені можливості їх отримати в повній мірі. Чоловіки теж не завжди отримують те що передбачене законами. Тому всі міжнародні та національні документи на сьогодні підлягають перегляду з метою подолання гендерної дискримінації.

 

11.           Підсумки заняття (слайд 23)

 

Категория: методические разработки | Добавил: lenusida (03.03.2014)
Просмотров: 590 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Вход на сайт
Часики
Поиск
Википедия
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz